20140211

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald / [2013]


I made a point not to watch the movie before I read the book. Sebenarnya blur juga baca buku tahun 1920an yang aku betul-betul tak dapat grasp keadaan dia macam mana so aku agak-agak je. Bila tengok movie baru aku dapat bayangkan semua yang aku dah baca.

Bagi aku buku ni menceritakan betapa kehidupan penuh dengan penipuan dan kejahatan tersembunyi, Kemungkinan besar orang yang ada masa gembira takkan ada masa susah, dan cinta takkan menyelamatkan apa-apa.

Aku rasa Leonardo DiCaprio macam tak sesuai bawa watak Jay Gatsby. Cara dia sebut "old sport" gila awkward. Isla Fisher was goooood. Memang menjadi dia bawa watak Myrtle. And I actually like to see more of Nick & Jordan.

Sakit hati sebenarnya dengan Daisy. Entahlah. Perempuan, couldn't make up her mind. Lepas langgar orang, lari. Jay Gatsby pun nak sangat protect dia, obsessed katanya. Ah. Sakit hati. Tom apa lagi, ambil peluang untuk lepaskan diri dan dapatkan balik isteri.

Dunia memang kejam.


Post a Comment